Låg frakt / Snabb leverans

Fotogenlampans historia 

Det är spännande att föreställa sig hur världen såg ut före electricitetens inträde vid förra sekelskiftet. När alla hem och andra byggnader och städer var upplysta av brinnande lågor. Även cyklar, bilar, båtar och tåg. Det var en mörkare tid där man samlades runt sina ljuskällor för att kunna se. Fotogenlampornas klassiska epok i Sverige och Europa är mellan 1870-1920, sedan tog elektriciteten över som främsta källa till belysning i vårt land. På den här sidan får du lära dig mer om deras historia och utveckling.

Enligt Olaus Magnis var torrvedsstickor ett vanligt lyse i fattigare hem på 1500-talet.

Enligt Olaus Magnis var torrvedsstickor ett vanligt lyse i fattigare hem på 1500-talet.

De mörkare åren

Människans moderna utveckling har alltid haft sällskap av elden. När vi lärde oss att tämja den så kunde vi skydda oss från vädrets makter och hålla oss trygga från många faror. Vi kunde lysa upp mörka utrymmen och fortsätta vårt arbete och nöjen vid brasan även efter mörkets inbrott. I vårt mörkare land med långa vinterkvällar kan man tycka att behovet av belysning borde gjort sig än mer påmint under stora delar av året. Men trots detta verkade utvecklingen inom belysningsområdet stå relativt still under många århundraden och människans behov av konstgjord belysning syntes tillfredställt av en brasa, enkel oljelampa, talgljus eller torrvedssticka i hemmet. 

Tidiga oljelampor

Enklare former av oljelampor har funnits under tusentals år och är kända ända från stenåldern, där urgröpta stenar med förkolnade partiklar från djurfett och sotiga kanter kan berätta hur de använts. De första oljelamporna bestod av ett kärl för bränsle och en veke som vilade däruti i all sin enkelhet. Veken kunde vara av växtfibrer eller mossa. Det kunde vara en enkel keramikskål eller ett vackrare kärl av metall. Ofta var det något fett ämne från växt- eller djurriket som användes som bränsle. Talg, tran, rovolja eller liknande. Vid Medelhavet använde man sesamfrön, oliver och ricin för att skapa olja genom att lägga fröna i vatten över eld och skumma den olja som kom ur dem eller så saltade man och pressade fröna för att få fram olja. 


Såhär kunde det se ut när lamporna brann på bronsåldern.

Antika oljelampor i mässing med flera vekar och släckare, snytare och rensare.



De tidiga oljelamporna luktade och sotade och gav inte mycket till ljus. Enbart i badhuset vid Forum i Pompeji så hittades 1300 lampor av terracotta och brons, vilket skvallrar om att man verkligen tyckte om att lysa upp sina byggnader. Dessa enklare typer av oljelampor har använts ända in i modern tid, på ställen där man inte behövt mer än ett enkelt och billigt ledljus eller där förhållandena varit alltför fattiga och tarvliga. Man hade också facklor där man doppade t.ex. lingarn i beck eller vax eller sävljus där man fyllt ihåliga vassbitar med olja och doppat dem i vax som omslutning.


Vaxljus och talgljus

Även vaxljus fanns och användes sedan många hundra år. Dock var de väldigt dyra och användes nästan uteslutande i kyrkor och kloster, samt vid hov och hos rikare adelsmän under medeltiden. Senare kom också talgljusen som var billigare och spred sig även i borgarnas hem i Sverige. Man var alltid tvungen att trimma vekarna genom att med jämna mellanrum klippa ned dem under tiden ljusen brann, annars började veken ryka och sota och riskerade att brinnande falla ned och smälta ljusets kropp. Man hade därför alltid veksaxar i nära anslutning till ljusen, med snopphus där de sotiga vekstumparna samlades.

Ljussax med snopphus i mässing.

Från Kulturens årsbok 1983, s. 29. Inslagning av ljus. Träsnitt ur Svensk Familjejournal 1870.



Stearinljusen

På slutet av 1700-talet började kunskaperna om förbränningen att öka tillsammans med uppfinningsförmågan i samhället och nu började man arbeta på att förbättra belysningskonsten och forska på fetter och fettsyror. Stearinljuset uppfanns i början av 1800-talet och även om de också var dyra i början så spred sig deras popularitet snabbt, särskilt som de ”snoppa sig själfva” och man slapp vakta lågorna och kontant klippa dem och trimma dem.

Förbättrade oljelampor

Redan år 1550 hade en läkare och naturforskare i Milano som hette Hieronymus Cardanus, utvecklat en tidig oljelampa genom att flytta oljehuset till en position vid sidan om brännaren och samtidigt var oljehuset i en högre postition än brännaren så att oljan trycktes in i denna genom tyngdkraften. Samtidigt slapp man den störande skuggan från oljehuset. 

Denna lampkonstruktion förbättrades sedan år 1783 av Leger i Paris genom att han ersatte den tidigare runda, massiva fackelveken med en platt, bandformad veke, istället för den tidigare runda eller flätade veken. Samma förslag framställdes året därpå av Clas Alströmer i Sverige som började tillverka bandvekar vid manufakturverket i Alingsås.


Bild ur Böhlmarks jubileumsbok 1937: oljelampa av Cardanus t.v. och en snarlik från 1711 t.h.








Från Kulturens årsbok 1948, s.68: Cardansk oljelampa
i mässing från år 1686.

Lampornas popularitet i Sverige

Det är lite märkligt att föreställa sig hur utvecklingen av belysningen i stort sett stod still från stenåldern fram tills början av 1800-talet. Man verkade vara nöjd med en enkel liten låga som gav ett litet ljus och verkade ha fått sin främsta belysning från eldstadens härd, där de flesta sysslorna förelades under kvällstid. När man tittar på inventarielistor från herremanshem under t.ex. 1600-talet och 1700-talet så förekom det knappast några anteckningar om lampor. T.ex. Thomas Dyre på Sundsby i Bohuslän ägde en järnlampa år 1652. Den rikaste damen i Sverige vid samma tid,  Ebba Brahe som efterlämnade ägodelar på många slott och i sitt Stockholmspalats, hade också bara en lampa "med stålspegel och svart ram omkring". Däremot ägde hon gott om ljusstakar, lampetter och kronor för ljus i flera utsökta material. Även greve Clas Julius Ekeblad har lämnat en inventarielista över sin västgötagård Stola år 1792. Här fanns en lampa av bleck i sängkammare, en mässingslampa med glas i den lilla matsalen samt en trasig blecklampa och två lampskärmar i bleck i syltköket och slutligen en stor bleckstake med lampa och en utan, i köket. Fler fanns inte.

Enkla lampor

De enklaste av oljelampor användes överallt och var oftast tillverkade i enkla material såsom sten eller järn. Flera av dem var utrustade med krokar så att de både kunde ställas och hängas, beroende på var man önskade belysning.
Väldigt få lampor är funna vid utgrävningar före 1600-talet i Sverige. Carl von Linné beskriver under sin västgötaresa år 1746 att man hade tranlampor i järn som hängde i spiseln på en krok och med en droppskål under för att fånga den tran som spilldes. Tranen tillverkades av lever från fisk som lagts att ruttna i en tunna och sedan kokade man massan, vilket gav en klar, ljus olja som flöt ovanpå det hela. Denna olja skummades av och förvarades som bränsle till lamporna. Den bästa veken fick man av en särskilt slags vass som skalades när den var grön och sedan skrapade man loss den vita, svampaktiga insidan och hängde på tork. Den veken brann vackrare och bättre än lin och hampa och rykte inte heller lika mycket. Om detta berättas i Per Kalms Västgöta och Bohusländska resa år 1742.

Gruvlampa i järn för en enkel belysning som gick att hänga eller ställa, med pincett för veken.


Enklare antika oljelampor för rovolja och tran, i mässing, tenn eller bleckplåt hos Lysande Sekler.


Bild ur Böhlmarks jubileumsbok 1937: Argandsk oljelampa från Kränitz Encyklopädie.



Argandbrännare studentlampa stjälplampa

Stjälplampa med argandsk brännare. Bild: Privat samling.


Argandbrännaren

Schweizaren Ami Argand uppfinner nu en förbättrad brännarkonstruktion och detta räknas till ett av de största framstegen inom belysningsutvecklingen. Han kände att uppfinningen skulle bli mer framgångsrik i Storbrittanien än på kontinenten och for därför till London för att skaffa patent, vilket han fick den 15 mars 1784. På vägen till England hade han visat sin uppfinning för en lamptillverkare i Paris som hette L'Ange som valde att lägga till ett cylindriskt glas istället för den plåtcylinder som Argand använde för att skydda lågan.  Skillnanden blev att lågan gav mer ljus. L'Ange valde nu att presentera det hela som sin egen uppfinning till Franska Vetenskapsakademin flera dagar innan Argand beviljades sitt engelska patent. Mer om det senare.

 En Argandbrännare har en slangformad veke som skjuts in i ett mellanrum mellan två cylindriska hylsor. Luften når lågan både utifrån och inifrån.

 Han visste att en stadig tillförsel av olja var väldigt viktig för att bibehålla en jämn och trevlig låga. 

Cardanus tidigare lampa hade försökt tillgodose detta, men den lågan falnade tyvärr då bränslet sjönk i oljehuset och gav ett stadigt svagare sken.

Teckningar av äldre och yngre Argandsk brännartyp.

Teckningar av äldre och yngre Argandsk brännartyp.

Oljehus Astrallampa

Från Kulturens årsbok 1948, s. 72: Ett oljehus till en Astrallampa.

Bild ur Böhlmarks Jubileumsbok 1937: Astrallampan ur Websters Encyclopedia.

Bild ur Böhlmarks Jubileumsbok 1937: Astrallampan ur Websters Encyclopedia.

En solärlampa på fot.




Kransformade oljehus

Uppfinnare i början av 1800-talet hade märkt att det gav en mer regelbunden tillförsel av olja om oljehusen var kransformade och man kunde lösa det genom att göra relativt stora kransformade oljehus även om lampan i sig inte blev så hög.

 Konstruktionens fördel var att oljenivån sjönk långsammare och då kunde man bibehålla en viss höjd och lyskraft hos lågan. Den allra tidigaste kransformade lampan presenterades år 1806 av Benjamin Thompson, även känd som Count Rumford, till Franska Nationella Institutet år 1806. Han kallade dem Astrallampor och de kunde vara både för bord och för tak. De största hade flera Argandska brännare för att maximera ljusstyrkan. Senare uppstod en strid i domstol om vem som var först med Astrallampan då Bordier år 1809 presenterade sin kransformade lampa. År 1812 avgjordes striden till Rumfords fördel.

Rumfordlampor

Om man googlar på Rumfordslampor så är det typen på bilden till vänster som dyker upp och som har blivit mest kända i hans namn. Rumford själv kallades dem för sina bärbara lampor. De hae inga Argandbrännare utan bara en veke som tog in luft utifrån och med lampglas runt lågan. Deras enkelhet gjorde dem så populära. Det fanns olika varianter på dessa lampor och de flesta hade flatveke, även om andra hade rundare varianter. 

Från Kulturens årsbok 1948: s.70. Två Rumfordslampor.

Solärlampor.


Sinumbralampan


År 1819 presenterade Parker sin Sinumbralampa eller Sinumberlampa (sin umbra = utan skugga) i London, där han hade avhjälpt skuggbekymret genom att forma det kransformade oljehuset som en platt kil där spetsen var riktad mot lågan så att kupan låg närmare oljehuset, se bild nedan. 


De tillverkades även för takbelysning .

Från Kulturens årsbok 1948, s. 73: Sinumberlampor eller Sinumbralampor med och utan skärm.

Bild ur Böhlmarks jubileumsbok 1937: Parkers sinumbralampa från Websters Encyclopedia.

Sinumbralampa hos Lysande Sekler.

Sinumberlampa takmodell.

Spritlampor

På 1810-talet uppfann den svenske kemisten Jöns Jacob Berzelius en s.k. spritlampa med kransformat bränsleutrymme som användes under lång tid på kemiska laboratorier fram tills förra sekelskiftet. Genom att omsluta veken med ett rör överst så åstadkom han en hög förbränning och hetta. Även om dessa kranslamporna gav en stadigare oljenivå och mindre skuggor så var de knappast särskilt effektiva gällande ljusstyrkan. Därför strävade man efter att kunna skapa förbättrade kontruktioner och en av de tidigaste var de s.k. Stjälplamporna med argandska brännare och högt placerade oljehus vid sidan om brännaren.

En klassisk spritlampa med oljehuset i en krans. Bild ur Uppfinningarnas Bok 1898.

Från Kulturens årsbok 1948, s. 71: Stjälplampa i mässing med Argandbrännare enligt Cardanus princip.

Stjälplampor

Konstruktionen är enkel men snillrik: Om du har en öppen flaska som är fylld med vätska så kan du vända den med öppningen nedåt utan att innehållet rinner ut, ifall du håller den under ytan på en vätska som agerar motvikt till trycket från vätskan och luften inuti flaskan. Råkar du däremot lyfta flaskans öppning en mm ovanför vätskeytan så kommer luft att tränga dit och innehållet rinner ut omgående, tills du doppar öppningen under ytan igen. Det är denna princip som stjälplampan utnyttjar. Man hade en uppochnedvänd bleckflaska med olja vars öppnade öppning hölls under ytan på den befintliga oljan i oljehuset. När oljenivån någon gång sjönk under öppningen så rann ny olja från flaskan dit och täppte samtidigt på samma gång till öppningen på flaskan varvid den slutade släppa olja igen – och jämnvikten bibehölls på detta vis. Nu kunde man under lång tid erhålla ett jämnt oljetryck med en jämn låga som inte falnade och slocknade. Dessa lamporna blev också kända som studentlampor eftersom de möjliggjorde för studenten att fortsätta läsa och skriva utan att behöva pausa för att släcka lampan varje gång oljan tog slut. Man fyllde helt enkelt på oljehuset uppifrån och dess position gjorde att ingen skugga föll på pappret och boken. 

De är även kända som studentlampor som höll flitens låga brinnandes. Uppfinningarnas bok 1898.

Argandsk studentlampa. Bild ur Böhlmarks Jubileumsbok 1937.



Manhattan Brass Company - en studentlampa från 1870-talet i nickel hos Lysande Sekler.

Pumplampor

Stjälplampan var en väldigt lämplig arbetslampa, vars ljuslåga dessutom kunde regleras. Olägenheten var den stora skugga som oljehuset skapade. Forskningen och experimenten inom belysningskonsten fortsatte framåt. Man ville få bort oljehusen som var placerade ovan lågan och därför tog bort så mycket ljus. Man ville ha oljehusen i botten i lampfoten och även kunna ge lamporna en snyggade formgivning. Det största problemet var de trögflytande lampoljorna som inte klarade av att sugas upp av vekarna. Nu började man experimentera med olika pumpsystem för att få upp oljan. Pumplampan i sig är en gammal uppfinning som tillskrivs tysken Grosse i Messien år 1765, även om vissa menar att det var den franska prästen Bercier som uppfann den. På dessa de äldsta pumplamporna behövde man hela tiden trycka ned pumpkolven, vilket såklart var väldigt besvärligt.

En modernare typ av enkel studentlampa eller stjälplampa med en stjärnbrännare.

En oljelampa vars oljepump drevs av ett eget urverk i lampfoten. Uppfinningarnas bok 1898.

Urlampan

Därför blev Carcels uppfinning Urlampan år 1800 väldigt omtalad, eftersom oljepumpen drevs av ett eget urverk inuti lampfoten. Den presenterades i Paris. Konstruktionen gick ut på att olja i större mängd än vad brännaren kunde förbränna, pumpades upp och överskottet rann tillbaka i oljehuset varvid man alltid hade en jämn tillströmning av olja och därmed också en mycket jämn låga. Pumpverket i en Carcellampa låg i lampfoten och var mycket enkelt, men på grund av urverkets mekanismer så blev den rätt dyr och behövde ofta repareras. Detta gjorde att lampan inte vann så stor popularitet hos den vanliga befolkningen.





Carcellampa. Bild ur privat samling.

En senare typ av lampa med ett urverk i foten. Tysk katalog.

En moderatörlampa med lampglas i original hos Lysande Sekler.

Franska uppfinningar

Många uppfinnare försökte avhjälpa Carcellampans brister, särskilt i Frankrike och snart såg tre nya lamptyper dagens ljus: en statisk lampa, en hydrostatisk lampa och en aerostatisk lampa. Av dessa är det egentligen bara en enda som fick någon betydelse. Hos de statiska lamporna hade man ersatt urverket och pumpen med en kolv, vars tyngd skulle pressa upp oljan till brännaren. Detta gjordes t.ex. genom att ha oljan i en tät men elastisk påse, som trycktes långsamt samman av den tunga kolven. År 1836 så lyckades istället Franchot i Paris skapa den första moderatörlampan. Den var byggd helt på Carcels idéer men den hade en mycket enklare konstruktion och blev därmed mycket billigare att producera. Detta gjorde att den vann popularitet och spred sig över Europa. Så länge man använda sig av feta, tyngre oljor så var moderatörlampan en riktigt bra lampa med jämn stark låga och den räknas som den första riktigt kända föregångaren till senare tiders fotogenlampor.


Moderatörlampan

Här följer en konstruktionsbeskrivning: Lampans fot är cylindrisk i oljehuset och oljan pressas uppåt i en kolv ur en kanna i botten med hjälp av en spiralfjäder vars olika ringar vid ihoptryckningen lägger sig inuti varandra för att ta så lite utrymme som möjligt när den är ihoptryckt. Kanterna på kannan är belagda med läder som tätar mot oljehusets insida så att oljan aldrig kan tränga upp mellan väggen och kannan, är fjädern håller kannan nedtryckt. Samtidigt finns det ingenting som hindrar olja i den övre skålen att rinna ned, då fjädern med hjälp av en nyckel, ett drev och en kuggstång spänns och kannan lyfts upp igen. Genom ett litet hål i kannans mitt finns ett smalt rör, där oljan stiger upp till brännaren i en klov då spiralfjädern trycker kannan nedåt och samtidigt pressar undan oljan i oljehuset. När oljan förbrukas och kannan sjunker, minskas även fjäderns spänning. Samtidigt får oljan en allt längre väg att förflytta sig, innan den når brännaren överst.

Konstruktionsritning av en moderatörlampa från 1830-tal ur Uppfinningarnas Bok 1898.

0-1: Brännare 2: Vekratt 3: Moderatörnål 4: Fjäder 5: Kuggstav 6: Stigrör 7: Kolv 8: Oljehus



Detta ger att oljeflödet borde minska och lågan sjunka, om det inte fanns en regulator. Men det finns det och den kallas moderatören – efter vilken lampan har fått sitt namn. Stigröret bestod av två delar, en undre smalare som satt fast vid kannan och vid dennes rörelse glider röret in i den övre delen som är lite vidare och som satt fast monterad. I mitten av stigröret satt en nål, moderatören kallad, som stack ned en bit i den undre rörliga delen av samma rör. Oljans väg till brännaren tvingade den att passera det smala utrymmet mellan nålen och de inre väggarna i stigröret och det gav ett stort motstånd vilket minskade förbrukningen och stighastigheten. När spiralfjädern var som mest ihoptryckt stod samtidigt kannan i sitt högsta läge och nålen gick långt ned i stigröret. Det gav oljan ett större motstånd än vid ett djupare läge på kannan. På detta vis kunde man få en jämn oljetilllströmning som var oberoende av oljemängden i lampan. Moderatörlampan blev väldigt populär och spridd och det såldes många här i Sverige också. Man kan kalla den för fotogenlampans direkta lillebror och den användes mellan 1830-1860 ungefär.

Fler försök

På de hydrostatiska lamporna utnyttjade man den fysikaliska principen om vätskors jämnvikt i rör, genom att man tvingade upp oljan till brännaren med hjälp av en tyngre vätska, t.ex. saltvatten, kvicksilver, zinkvitriol eller liknande. Dock gav det aldrig en riktigt bra lamplåga. Bättre gick det för fransmannen Girard som år 1803 konstruerade en lampa som var en aerostatisk lampa, där oljan tvingades upp till brännaren med hjälp av luft som trycktes samman av en liten pump. Han uppfann en lampa som komprimerade luften utan någon mekanisk anordning. Han placerade oljehuset mittemellan lampans fot och brännaren. Ett vertikalt rör lät oljan rinna ned i den ihåliga foten och trängde därför upp luften till ett litet utrymme högre upp, som innehöll den olja som skulle förbrännas, som nu i sin tur trycktes in i brännaren.


Äldre annons för moderatörlampor, solärlampor m.m.

Fresnels fyrlampa med sin enorma lins som skulle sprida ljuset långt ut över havet.


Fler vekar

I början av 1800-talet försökte man också åstadskomma mer ljuskraft genom att sätta flera ihåliga runda vekar inuti varandra men med avstånd dem emellan, så att tillräckligt med luft kom åt att mata lågorna. Förslaget gjordes av Rumford och även Fresnel försökte sig på en snarlik konstruktion till sina fyrlampor. Dock var lamporna väldigt invecklade och de använde alldeles för mycket bränsle i jämförelse med vilket svagt ljus de egentligen gav. Fyra vekar i varann på en och samma brännare drog lika mycket bränsle som 17 vanliga Argandlampor. 

Fyrlykta i tredje eller fjärde ordningen, antagligen tillverkad av franska Luchaire. Glaset är inte original. Bild: Privat samling.

Här ser man tydligt flera ringar med vekar för att skapa ett starkare ljussken.

Benjmin Siliman Junior 

1816 - 1885
USA

Ignacy Lukasziewicz

1822 - 1882
Polen

Samuel Kier

1813 - 1874
USA

Abraham Gesner

1797 - 1864
Kanada

"Den första fotogenlampan"


Behovet av billig belysning är stort i världen vid mitten på 1800-talet och många försöker hitta bra och bättre lösningar, nu när tillgången på t.ex. valolja blir sämre och den går upp i pris. Det finns ingen som egentligen kan kallas för uppfinnaren av fotogenlampan, eftersom det är en utveckling som pågår parallellt i olika länder och alla bidrar med olika delar. Någon förbättrar en brännare, en annan en veke, en tredje ett lampglas osv. Men nu kommer fotogenen in på marknaden och det är nu som vi får riktigt effektiva och billiga lampor.

Flera namn är värda att omnämnas här: Den första är läkaren och geologen Abraham Gesner i Kanada som 1846 visar upp hur han lyckas utvinna fotogen ur kol och använda som bränsle i lampor. Det gav en bättre och ljusare låga än valoljan som just då var det mest använda bränslet i lamporna. Sedan har vi företagaren och uppfinnaren Samuel Kier i Pennsylvania, USA som 1851 lyckades utvinna fotogen och skapade en lampa som bättre förbrände det nya bränslet. En väldigt viktig man att nämna är också apotekaren och kemisten Ignacy Lukasziewicz i Polen som år 1853 lyckas utvinna fotogen ur olja och som bygger om en oljelampa för att bli bättre lämpad för det nyupptäckta bränslet, som han ställer i apotekets fönster. Slutligen har vi också Benjamin Silliman Junior som år 1854 i Connecticut, USA lyckades med fraktionerad destillation av petroleum/råolja, som den fanns stora fyndigheter av i markerna. Han skrev en rapport om detta man kunde nu visa hur mycket bättre oljelamporna lyste med det nya bränslet.

Det krävdes såklart en viss omkonstruktion av de äldre oljelamporna som var anpassade för trögare bränslen, men det borde inte ha varit en alltför stor utmaning för dåtidens skickliga ingenjörer eftersom allt det viktigaste redan var uppfunnet: lampglasets formgivning, flatbrännaren och den argandska rundbrännaren. Nu hade man plötsligt ett nytt bränsle som på egen hand flöt från oljehus till brännare, utan tryck och pumpar och urverk. En uppsjö av nya lampmodeller och brännare ser snabbt dagens ljus i kölvattnet av fotogenets spridning. Alla fyra männen ovan, samt flera andra ännu inte nämnda, bidrog på olika sätt till det industriella skapandet av fotogen som snart kunde skeppas ut i världen i stora kvaniteter och lyste upp nya effektiva lampor i brännare överallt.

Det är stor skillnad på hur en låga beter sig med och utan glas.

Lampglasens betydelse

Nu ska vi backa och berätta lite om lampglasets utveckling. Den är väldigt spännande nämligen. Om vi tänker oss lamplågan som en liten miniatyr-eldstad så ser vi att de båda följer samma principer och regler. Om man vill nå högsta möjliga temperatur så måste man tillföra ordentligt med luft så att förbränningen blir fullständig. Alltså att man inte vill ha utveckling av gaser och rök. Ett överskott av luft är däremot inte bra, för då sänks temperaturen. Om luften är aningen förvärmd innan den når lågan, kan man istället öka temperaturen ytterligare. Den enklaste metoden för att öka och reglera lufttillförseln är att sätta ett rör runt lågan, precis som en skorsten fungerar.

Lampglascylindrar

I början gjorde man det genom att använda ett plåtrör en bit upp eftersom man samtidigt inte ville skymma ljuset från lågan, vilket t.ex. Ami Argand hade på sin första Argandbrännare. Men snart bytte man ut dessa plåtrör mot glascylindrar som man även kunde sätta runt lågan för att få det bästa luftflödet. Tidigare berättade vi om L'Ange i Paris som fick besök av Argand på hans väg mot Storbrittanien där han ämnade söka patent och hur L'Ange presenterade det hela som sin egen uppfinning till Franska Vetenskapsakademin flera dagar innan Argand beviljades sitt engelska patent den 15 mars 1784. I England blev lampan känd som Argandlampan men i Frankrike kallas den istället för Quinquetlampan. Detta berodde på att L'Ange ville presentera sin uppfinning i den mest kända tidningen för sin tid gällande uppfinningar "Journal de Paris". Eftersom han själv inte kände redaktören för tidningen lät han en gemensam vän, Herr Quinquet, presentera honom varvid artikeln i tidningen sedermera inleddes med frasen"Herrarna Quinquet och L'Ange presenterar..." och med resultatet att det bara blev det första efternamnet som folk behöll i åminne. Glascylindrarna kunde tillochmed få en starkt sotande låga från en rund tjock fackelveke att brinna skapligt med användbart ljus. Den största fördelen var såklart att lågan blev mindre känslig för drag och de allra första lampglaset var tjocka, raka cylindrar. Problemet med denna form är dock att den tillåter alltför stor mängd kalluft i glaset och det sänker temperaturen och därmed även ljusstyrkan.

Det första brännarglaset uppfanns av L'Ange, här i en Argandbrännare med rund veke.



Olika former på lampglas gav olika ljusstyrka på lågan. Bild ur tysk katalog.

Kosmosglasens inträde

L'Ange uppfann också en glascylinder med smalare överdel än underdel, precis som på ett klassiskt kosmosglas. När glaset på detta vis smalnade av strax ovan lågan så tvingades även luften dit och man ökade förbränningens effektivitet via luftströmmen. Bayle hette uppfinnaren som valde att låta glaset smalna av vid lågan men sedan ånyo vidgas långsamt i diameter uppåt. En konisk form som man ser på en del antika glas fortfarande idag och som han tyckte gav en ännu bättre förbränning.



Wiesbadenlampan

Många uppfinnare experimenterade med liv och lusta kring olika vinklar på lampglasens former och hur detta påverkade lågan och ljuset. 

Två nya lampkonstruktioner såg nu dagens ljus genom dessa experiment. På fungerade på helt olika sätt, men gav både ett starkt och vackert ljus tack vare glasens former. Den ena uppfinningen var kallad Liverpoollampan och den andra uppfanns av Ruhl & Benkler i Wiesbaden. 

På Wiesbadenlampan så fanns det ovanför veken en metallskiva som hade ett hål lika stort som veken i sig. Igenom detta hål tvingades lågan passera vilket gav en starkt lysande spetsformad låga. Senare fann man att samma effekt kunde uppnås med ett lampglas som smalnade av precis efter lågan och då kunde man skippa brännskivan.

Ur Kulturens årsbok 1948: s.75: Ruhl & Benklers lampa med spetsformad låga med avsmalnande lampglas.

Ur Kulturens årsbok 1948: s.75: Liverpoollampan med lågspridare och utbuktande lampglas.




Liverpoollampan

På Liverpoollampan så var kontruktionen annorlunda: Luften som passerade inuti veken tvingades med hjälp av en brännskiva(lågspridare) ut i horisontell riktning i lågan och fick denna att anta formen av en tulpan. 

Lampglaset fick därför bukta ut i höjd med lågan och detta gav en starkt lysande lampa med vitt sken. 

Dock var lågan ostadig och svår att reglera och därför blev Wiesbadenlampan mer populär. 

Däremot var det Liverpoollampans originalkonstruktion som gav inspiration till senare tiders konstruktioner av fotogenlampsbrännare med lågspridare.


Blackadders nattlampa

Man experimenterade också med lampor utan veke. En sådan kontruktion var Blackadders nattlampa. Den var mycket enkel i sin konstruktion. En liten skål av metall eller glas med ett kort smalt rör i botten flöt omkring i ett glas som innehöll vatten till hälften och sedan olja som flöt ovanpå vattnet. Man kunde antända oljan i den trånga öppningen på röret och då flöt den omkring och brann som ett litet nattljus, tills oljan tagit slut och lampan slocknade av sig själv då skålen nådde vattnet.

En smart konstruktion gav ett enkelt litet självsläckande ljus i den mörka natten.

Ur Kulturens årsbok 1948: s.81: Fotogenkannor tillsammans med ett kosmosglas och en glasviska.


Nya lysoljor

Nu är vi inne på mitten av 1800-talet och nu upptäcker marknaden de nya lysoljorna, som väldigt snabbt trängde bort de äldre trögflytande bränslena såsom tran, valolja och rovolja och som på grund av sina avvikande egenskaper också krävde nya lampkonstruktioner. Nu kom den nya tidens mineraloljor såsom fotogen och gasolja och snart var det endast dessa som skulle användes till belysning på både inomhus- och utomhuslampor.

Flyktiga bränslen

Redan år 1833 så började man experimentera med att ersätta de feta oljorna med flyktiga oljor från växtriket som bränsle i lampor. Detta kan vi se som en inledning till de senare mineraloljelamporna, eftersom flyktiga vegetabiliska oljor och mineraloljor har en hel del likheter med varandra. De är både tunnflytande och stiger därför lättare upp i veken och då slapp man alla invecklade kontruktioner för att orka pumpa upp den feta oljan till brännaren.

Fotogendunkar och kannor fanns i många utföranden. Här hos Lysande Sekler.

Annonstexten lyder "Nattlampor, ny konstruktion, att bränna utan lampglas med Amerikansk Lyssprit. Dessa lampor brinna med så liten låga som önskas och gifva vid bränning ej den ringaste luft ifrån sig, hwadan de särdeles rekommenderas för sjukrum. Dessa lampor, såväl som lyssprit därtill säljas hos N. O. Holmlund & Co, Drottninggatan N:o 41, Lampboden." /Annons för nya Spritlampor och Lyssprit i Stockholms Dagblad år 1866.

Lyssprit

Under en tid använde man t.ex. rektificerad terpentinolja, som i den amerikanska Moreys lampa och Lüdersdorff uppfann år 1834 i Berlin en ånglampa där han blandade terpentinolja med sprit och kallade blandningen för lyssprit. Den tjocka veken, mellan 8-10 cm lång, var innesluten i ett mässingsrör som upptill slutade i en ihålig rund knapp, försedd med en krans av små, små, fina hål. När knappen blev het så tändes lampan och gav ett glänsande vitt ljus som man antog kunde bli lämpligt som belysning på teatrar och liknande. Lågan slocknade dock vid minsta lilla luftdrag och mässingsknappen skymde bort mycket av ljuset samtidigt som lysspriten var dyr. Därför blev aldrig lampan särskilt populär.

Träolja

År 1844 så började man i England att använda de s.k. kamfinlamporna i vilka ren terpentinolja hälldes. Men inte heller dessa lamporna vann så stor popularitet. I Sverige försökte man framställa en träoljelampa vars bränsle var den terpentinliknande produkt som erhölls vid torrdestillation av gamla hartsrika furustubbar. Träoljan var visserligen drygare än fotogen men kunde lätt förvandlas till kåda igen, tyvärr.

Här är en annons från Söderköpings Nya Tidning år 1870 där man föreslår träolja framför fotogen.

Liten notis i Sörmlandsposten år 1901.


Bergolja

I början av 1800-talet började man försöka använda petroleum till belysning men bergoljan var både dyr och hade en högst obehaglig lukt, som gjorde att man inte kunde tänka sig att använda den i lampor hemma, istället för den renade rovoljan. 

Så fort man hällde bergolja i en vanlig lampa så sotade lågan massor och veken fylldes med hartsliknande ämne och blev oduglig.

Fler lysoljor

På 1840-talet började man istället att använda en annan slags mineraloljor, framställda ur den tjära som erhölls vid torrdestillation av bituminös skiffer.

 Många andra fabriker producerade oljor ur stenkol, brunkol och till och med torv. 

Dessa lysoljor var alla olika flyktiga och hamnade i handeln under namn som fotogen, skifferolja, hydrokarbur m.m.

Här ser ni genomsnittspriserna för fotogen i Stockholm och hur snabbt priset sjönk:

1863: 76 öre per liter
1865: 68,50 öre per liter
1868: 45,50 öre per liter
1870: 47,10 öre per liter
1875: 29,60 öre per liter
1880: 24,30 öre per liter
1885: 20,10 öre per liter
1890: 16,40 öre per liter
1895: 14,40 öre per liter
1900: 13,60 öre per liter
1905: 13,50 öre per liter
1910: 13,30 öre per liter




Förordning angående eldfarliga oljor från 1875.



Annonser i Upsalaposten år 1869.

Amerikansk fotogen

Till dessa nya lysoljor började man nu att konstruera nya brännare i särskilt avsedda lampor som liknande dem som senare skulle komma att användas till den amerikanska fotogenen. Man kan rentav säga att det var alla dessa mineraloljor som banade vägen för den senare. När man upptäckte de stora utomordentligt rika lagren av bergolja i Pennsylvania och Kanada fick den amerikanska fotogenen omedelbart in en stor fot även på den europeiska marknaden och den trängde på kort tid bort alla andra lysbränslen på marknaden.

Annons för paraffin-olja från 1863.



Flatbrännare


Den enklaste konstruktionen av fotogenbrännare var flatbrännaren. En platt bandformad veke som höjdes eller sänktes med två små kugghjul på en gemensam axel med en vekratt som drev. Luften har fritt tillträde till lågan genom mängder av små hål i brännarens ytterväggar och genom den rymliga konstruktionen har luften tid att blanda sig med gaserna från veken. En gallerkrans håller i det utbuktande glaset som följer lågans form. Ibland var dessa glas även lite tillplattade från två sidor för att ännu bättre passa lågans form.

En konstruktionsritning över en enkel flatbrännare i Uppfinningarnas Bok 1898.

Duplexbrännare med dubbla vekar från Hinks.


Ännu fler vekar

För att erhålla ännu bättre ljus har man också konstruerat lampor med flera platta vekar, ställde parallellt med varandra eller i stjärnform. Det fanns alltså inte bara Duplexbrännare med två vekar utan även Triplexbrännare med tre och Kronbrännare med sex vekar.


Mitraljösbrännaren


På samma sätt har man även försökt nå mer lyskraft genom den s.k. mitraljösbrännaren som har 8-12 små korta rör som vart och ett håller i en egen snörformad veke, ställda i en ring och fastgjorda vid en gemensam skiva så att alla vekarna kunde höjas och sänkas samtidigt. 

Denna brännare hade även en spridningsskiva upptill som bredde ut lågan och även en hylsa i vilken luften förvärmdes innan den nådde lågan. 

Denna brännare lämpade sig bättre för tyngre oljor eftersom de många vekarna sög så mycket olja. Den lämnar en klar och ljusstark låga men var alldeles för törstig och blev därför mycket dyrare i drift än de vanliga rundbrännarna. 

Den är även känd som diamantbrännare.

En annorlunda men häftig uppfinning är denna Mitraljösbrännare, även kallad Diamantbrännare.

En diamantbrännare / mitraljösbrännare hos Lysande Sekler

Tyska diamantbrännare i flera olika storlekar, ur lampkatalog.

En äldre rundbrännare.

Rundbrännare

Rundbrännarna blev snabbt de mest populära och mest använda på marknaden. De gav mest ljus och använde samtidigt minst bränsle och deras utveckling gick snabbt. Man var i början väldigt angelägen om att undvika de faror som uppstod om fotogenet blev för snabbt upphettat. Därför begagnade man sig fortfarande av den välbeprövade tekniken med kransformade oljehus eller oljehus som satt separerade från brännaren uppe vid sidan och där fotogenet rann till brännaren via ett rör.

Krickmeyers säkerhetslampa

Krickmeyer fick på 1860-talet patent på en säkerhetslampa där all fara för explosion och brand var förebyggd, påstods det, även om lampan skulle välta. Oljehuset var av metall och uppdelar i två utrymmen: ett yttre ringformat (I) och ett inre (K) sm täcktes av ett löst liggande lock, där brännaren och veken satt fast. Tanken var att om lampan skakades eller stjälpte så skulle oljan i det inre utrymmet rinna över i det tomma mellanrummet (N) och hållas ifrån den brinnande lågan. Detta med överhettning och explosionsrisk var dock ett problem som snabbt försvann då strängare bestämmelser över lysoljornas beskaffenheter infördes i rask takt i alla länder.

Patent-reform-brännare till fotogenlampa. Uppfinningarnas Bok 1898.

Ett innovativt oljehus som förebyggde brand och explosioner enligt konstruktionsritningen.

En konstruktionsritning över en lampa med centraldrag, alltså luftintag i botten av oljehuset.

Kosmosbrännare och centraldragsbrännare

En god rundbrännare var den som kallades patent-reform-brännaren, idag även känd som kosmosbrännare. Här förvärmdes luften då den tvingades passera det heta vekröret/konan. 

Ännu bättre var den brännaren som Schuster & Bär konstruerade och kallade Patent-Reichslampe. En centraldragsbrännare. Här tillfördes luften från botten genom centraldrag, dvs ett rör av metall som gick igenom det av metall formade oljehuset och med en brännskiva/lågspridare som spred ut lågan överst. 

Man hade också satt dit en omslutning av metall kring vekrörets mynning, såsom en hylsa, varvid de brännbara gaserna blandades bra med luften.

Olika ljusstyrkor

En 20''' (linjers) brännare med centraldrag gav lika mycket ljus som cirka 45 normala stearinljus. 

En 40''' centraldragsbrännare gav omkring 115 normalljus i ljusstyrka, i jämförelse med Argandbrännarens blott 15 normalljus i ljusstyrka.

Patent-reform-brännaren som vi idag kallar kosmosbrännare gav också mycket mer ljus än den enklare Argandbrännaren.


Ditmar hade uppfunnit en Blixtlampa som med en 30''' centraldragsbrännare gav en ljusstyrka på cirka 90 normalljus vid en fotogenförbränning på endast 200 gram per timme, vilket var ett utomordentligt bra resultat för sin tid.

Dessutom hade han utrustat brännaren med en lyftanordning/lyftspak som gjorde att man kunde höja galleriet och lampglasen för att tända lampan utan att lyfta av glasen först. Vissa av brännarna hade också en släckspak som man kunde dra i för att pressa en rörformad hylsa mot veken och släcka den.

Lyskraft för olika storlekar på fotogenlampsbrännare. Ur gammal lampkatalog.

Lyftspak för att kunna tända och släcka brännaren utan att vidröra de heta glasen. 

Reklam för lyftnyckel i en gammal lampkatalog.

En konstruktionsritning över en riktigt fin brännare till en stor fotogenlampa.



Olika kvalitet

Detta är bara några exempel på alla de brännare som under 1800-talets sista tre decennier såg dagens ljus. Det fanns även gott om mindre lyckade brännare som också blandades upp med den bästa ingenjörskonsten på området. Idag har väldigt få av de sämre varianterna överlevt, men de som har lyckan att äga en större 20, 30 eller 40 linjers brännare kan skratta sig lycklig. De brukar vara av en otroligt fin kvalitet.

Destillerad rå petroleum

När man destillerar naturlig bergolja eller rå petroleum så fick man förutom fotogen även åtskilliga lättflyktiga produkter som hade olika namn i handeln. Det mest lättflyktiga av dem alla kallades petroleumeter eller rigolin. 

Lite mindre flyktigt var gasolinen eller Kanadaoljan. 

Ännu mindre flyktigt var petroleum-benzinen (även kallat fläckvatten) och ligroin, gasolja och nafta.

Annons ur Nya Wermlands-Posten år 1868.

En Ligroinlampas lufttäta konstruktion för att inte bli brandfarlig, bild från Uppfinningarnas Bok.

Gasoljelampor

För att kunna använda sig av dessa produkter för belysningsändamål så konstruerade man ett slags enkla lampor utan glas som kallades ligroinlampor eller gasoljelampor. Man fyllde dem med svampbitar som fullständigt sög upp oljan. 

Själva vekröret var helt fullt av en rund snörveke och kunde skruvas på så att det blev lufttätt till oljehuset. Då blev lampan säker att använda fastän bränslet var så brandfarligt. När lampan inte användes så täckte man vekröret med en tätsittande hatt för att förhindra avdunstning.

 Lågan i denna lampa var mycket vit, men samtidigt klen och liten samt känslig för luftdrag.

Gaslampor i bleckplåt och mässing från bl.a. Skultuna, hos Lysande Sekler.

Petroleumgaslampor

Man försökte på flera ställen att konstruera ljuskraftiga gaslampor som hade lättflyktiga destillationsprodukter från petroleum som bränsle.

 T.ex. Lilienfels & Lutschers petroleumgaslampa som användes rätt mycket i Tyskland. Lampan hängde på väggen och hade ett U-format rör som utgick från oljehuset och i den andra änden satt en brännare. Denna i sin tur var försedd med en genomborrad metallkula, som man värmde upp innan man tände brännaren, för då började brännbara ångor att bildas och strömma ut. Hettan från lågan i sig var sedan tillräcklig för att underhålla nybildningen av brännbar ånga. 

Visst fick man en stark låga, men den var mycket ostadig och luktade illa pga ofullständig förbränning. Lamporna blev därför aldrig användbara inomhus, men ute i fria luften t.ex. vid nybyggen och liknande var de mycket användbara.


Artikel från 1905.

I England konstruerade man nu också petroleumgaslampor och de första modellerna var utrustade med kransformade oljehus där flera vekrör ledde till en ringbrännare som förenade alla vekarna. Brännaren satt lägre än själva oljehuset och var vänd så att lågan vändes nedåt och de uppstigande heta förbränningsprodukterna hettade upp vekrören och förvandlade oljan till ångor som underhöll lågan.

Lilienfels & Lutschers petroleumgaslampa petroleumgas lampa, bild från Uppfinningarnas Bok 1898.

Schulkes regenerativa petroleumgaslampa, bild ur Uppfinningarnas Bok 1898.

Schülkes regenerativa petroleumgaslampa

Ytterligare en utveckling på denna idé var Schülkes regenerativa petroleumgaslampa. Här hade han omgivit den nedåtriktade lågan med en glaskupa. Ovanför kupan fanns en skortsten och runt denna ett kransliknande oljehus (G) som fylldes med fotogen via ett tanklock (E). Från oljehuset gick oljan först genom ett filter (M) och därpå genom ett spiralrör (O) av läder som mynnade ut i ett litet kärl (S) som var försett med en reglerbar droppinrättning, där man kunde anpassa mängden olja som tillfördes till destillationsröret (W). Med hjälp av en hävstångsmekanism samt två kedjor eller snören kunde man ställa röret mer eller mindre snett och spiralslangen höjdes eller sänktes då och samtidigt oljetillförseln samt ljusstyrkan på samma gång. Man tände lågan genom en liten spritbrännare som satt inuti glaskupan och som matades via ett eget kärl (H). När man tände den så kunde man sänka bde brännaren (J) och kupan (B) med ett handtag (N). Spritlågan hettade upp desitallationsröret (W) och antände det genom den fotogenånga som strömmade ut ur ett antal fria hål. När förbränningen kom igång så skedde förgasningen av fotogenen genom hettan i skorstenen. Luften kom in via öppningar i hylsan (Z) och hann uppvärmas innan den nådde lågan.

Större belysningsbehov

Det fanns ett stort behov av lättransporterade starka ljuskällor, särskilt vid arbeten utomhus men även inom fabriker m.m. och därför började man konstruera flera olika lampor enligt samma princip. Att hetta upp oljan tills den förgasades och sedan nyttja detta till belysning. För att få fram billiga lampor så försökte man även att skapa användning för de billigare, mer trögflyktiga destillationsprodukten av petroleum, såsom tjära m.m. Svårigheten för dessa lampor var att åstadkomma en jämn oavbruten förgasning av bränslet, vare sig det var fotogen eller tyngre oljor, samt att slippa os och lukt, vilket krävde ett starkt luftdrag. Om lamporna skulle användas utomhus så störde inte lukten nämnvärt, men brännaren var såklart också under risk att sota igen pga den ofullständiga förbränningen.


Blosslampor

Ett bra sätt att förekomma igensotning var att använda komprimerad luft. Den första sådana lampan konstruerades år 1857 av Donny och här kunde man förbränna tunga oljor. Snart kom den engelska kemisten Hannay med en lampa som var så gott som identisk med Donnys, men Hannay var mer framgångsrik på att sprida sin belysningsmetod till allmänheten. Dessa blosslampor fick många olika namn, t.ex. Lucigenlampa, Jupiterlampa, Wellslampa och Oleavaporlampa. På de äldsta varianterna av dessa lamporna så förgasades inte oljan innan den blandades med den komprimerade luften.


Arvid Böhlmarks lampfabrik i Stockholm, cirka år 1890, foto från lampkatalog i original.


Lucigenlampa i artikel från Norrlandsposten 1887.

Reklam för Wells lampa från 1890, bild från Wikipedia.



Wells lampa

Det gjorde den dock på de senare modellerna, t.ex. Wells lampa. Här pumpade man in oljan i ett cylindriskt oljehus med en liten handpump tills man nådde ett övertryck på mellan 1-1,5 atmosfär.

 När man sedan öppnade en ventil så trycktes oljan upp genom ett par rör och upp i brännaren där förgasningen skedde. Ångorna från detta antändes sedan i mynningen och gav en strålformad låga. Innan man tände den så förvärmde man brännaren genom att tända eld på lite vadd som doppats i petroleum och som låg i en liten skål och brann.

 Brännaren kunde förenas med oljehuset på flera sätt, beroende på hur man ville använda belysningen. 

Det tog 7-8 minuter att värma upp antändningen och lampan förbrukade 3,5 liter olja i timmen men gav lika mycket ljus som 1000 normalljus. 

Det fanns även ännu starkare lampor som på 6 liter i timmen gav en ljusstyrka motsvarande 3000 normalljus.


Glödljuslampor

I slutet av 1800-talet började man konstruera s.k. glödljuslampor som med hjälp av sprit skapade en het blå låga som i sin tur antände ett glödnät som började glöda väldigt starkt. I början hade man svårt att bli av med den obehagliga luktan av finkeloljan i spriten, som man använde för att den var billig. Stobwassers lampa var en av de tidigaste välfungerande glödnätslamporna. Den bestod av en förgasare som var försedd med en tjock bomullsveke och hade formen av en skiva som upphettades via två små ständigt brinnande lågor. De bildades spritångor som leddes genom två smala rör till ett munstycke. En del av förbränningsluften passerar genom ett rör i förgasarens centrum och blir därmed starkt förvärmd, medan en annan del av luften kommer in från sidan genom ett blandningsrör. Luftöppningarna omgavs, precis som på en fotogenlampa, av en genombruten metallhylsa, så att även den inpasserande luften blev lite förvärmd. Överst tillsluts blandningsröret av ett trådnät, samt en brännare och ett galleri som håller i lampglaset.Smålågorna hade sina egna vekar och de kunde regleras i storlek och på det viset reglerade man huvudlågans styrka. Denna spritlampan hade en förbrukning av 1 liter per 11 timmar och gav samtidigt ett lika starkt ljus som en gaslåga med glödnät. I Tyskland fick lamporna en stor spridning.

Stobwassers tidiga glödnätslampa med cylinderformat lampglas var populär i Tyskland.

En konstruktionsritning över hur Spiels och Brückners fotogenlampa fungerade.


Fotogenlampor med glödnät

Det fanns också flera fotogenlampor med glödnät, vissa med veke och andra utan. T.ex. konstuerade Spiel & Brückner i Wien, Österrike, en sådan lampa. Oljehuset(A) fylldes till två tredjedelar via öppningen(c) som sedan stängdes så att ingen mer luft kom in. Med hjälp av en liten luftpump(b) så pressades oljan upp genom röret(a) till förgasningsapparaten(e) som utgjordes av ett platt ringformat oljehus precis under brännaren(i). När oljan upphettades i förgasaren så gick ångorna genom ett dubbelgrenat rör(d) in i ett annat rör(g) som nedtill var försett med fina hål, där luft strömmade in och blandades med fotogenångorna. En del av denna gasblandning strömmer ut genom små hål i den övre delen av röret(g) och förbrinner i flera smålågor som upphettade förgasaren. Dock fortsatte den största delen av gasblandningen uppåt genom det smalare röret(h) in i brännaren(i) som tog in luft via hålen(k). Även genom kanalerna(l) så tillförs luft till lågan. I Stockholm så uppfann C. A. Green en enkel fotogengasbrännare avsedd för glödnät.

Säkerhetslampor

Vid vissa tillfällen var det viktigt att ha lågan 100% isolerad från sin omgivning, t.ex. där lätt antändliga gaser eller ämnen finns i närheten, såsom krut eller bensin samt även i gruvor, där gasläckor kunde uppstå utan förvarning. 

För att belysa dessa platser på ett säkert sätt så använde man sig av s.k. säkerhetslampor som idag är mer kända under namnet gruvlyktor.

 Uppfinnaren var den engelska kemisten H. Davy. Här omgav man lågan med ett metallduksnät som kylde ned lågan och hindrade den från att brinna utåt även om man förde in lampan brinnandes i en brännbar gasblandning. 

Dock var inte Davys lampa 100% säker och man har därför arbetat fram flera förbättringar. 

En av de viktigaste var att kunna kontrollera lufttillförseln så att ingen direktluft kunde nå lågan.

 Det farligaste var ju om en explosiv gas nådde den brinnande lampan.







Wolffs säkerhetslykta

I de engelska kolgruvorna var Hanns säkerhetslampa mest använd, medan man i Tyskland föredrog Wolffs säkerhetslykta istället.

 Den sista var väldigt trygg att använda för man behövde aldrig öppna den vid tändning och den gick heller inte att öppna utan att begagna sig av en stark magnet som ingen av gruvarbetarna hade tillgång till. 

Inuti lyktan satt en liten gasoljelampa som man tände via en knallsats som satt på en ihoprullad pappersremsa och man skapade en liten explosion via en minihammare som styrdes via en utvändig tryckknapp. 


Metallduksnät till en säkerhetslampa. Finns att beskåda hos Lysande Sekler.


Bild ur Uppfinningarnas Bok 1898.



Gasklockan i Sabbatsberg, ett "förråd" för lysgas. Bild ur Uppfinningarnas Bok 1898.

Jordens gasbrunnar

I vissa trakter på jorden hade det sedan uråldrig tid förekommit ett egendomligt naturfenomen, nämligen att brännbara gaser läckte fram ur jorden och att dessa kunde antändas. Alla som arbetade i stenkolsgruvor hade också lärt sig att brännbara gaser när som helst kunde börja läcka fram ut springorna i kollagren och även ibland ge upphov till fruktansvärda explosioner om en låga kom nära dem. Av naturliga skäl kunde man inte få någon nyttig användning av de kolgaser som då och då sipprade fram ur gruvorna, men det var annorlunda med de gaserna som aldrig tycktes sina ur jorden och där strömmen var konstant. Man hittade dessa s.k. gasbrunnar på flera ställen i Iran och Kina och började även borra efter gasen på flera ställen i Nordamerika.



Stenskolsgas

Sedan väldigt länge kände människan till att stenkol och andra organiska ämnen avgas gaser vid upphettning och att dessa gaser brann med en lysande låga, men trots denna kunskap så tog det lång tid innan man kunde framställa gas ur stenkol för belysningsändamål. Den första som lyckades med denna bedrift var maskinfabrikanten William Murdoch i Rodruth, Cornwall och han lyste faktiskt upp sitt eget hus med denna gas år 1792. Samme man införde också år 1798 gasbelysning i verkstadsbyggnaden hos firman Boulton & Watt.

Gaslåga ur rundbrännare. Uppfinningarnas Bok 1898.

Trägas

Redan tidigare hade dock den franska ingejören Lebon år 1786 lyckats framställa lysgas genom att hetta upp trä. Tyvärr hade inte uppfinnare i Frankrike vid den tidpunkten så gynnsamma villkor men detta till trots så arbetade Lebon oförtrutet på att realisera sin idé. Hans Termolampa väckte stor uppmärksam år 1800 både i Frankrike och utomlands. Tyvärr gas inte trägasen en så stark låga och därmed konkurrerades den ut av stenkolsgasen i mitten av 1800-talet.

Brunkolsgas

Även om Murdoch hade lyckats framställa stenkolsgas så dröjde det ända till år 1802 innan han fick uppmärksamhet för sin uppfinning. Vid ett stort bomullsspinneri i Manchester så monterade man en gasljusanläggning som brann med 3000 gaslågor. 

Det var såklart Murdoch som skötte och övervakade installationen. 

Året innan, år 1801, hade även amerikanen Henry i USA börjat framställa lysgas av brunkol (lignit) och lyste upp en hel sal i Baltimore på denna gas.


De första gasbolagen

En man som behöver omnämnas här är den österrikaren Frederick Albert Winzer som under åren 1804-1809 tog flera engelska patent under namnet Winsor på uppfinningar inom gasområdet.

 Tillsammans med Murdochs lärjunge Samuel Clegg (gasmätarens uppfinnare) så grundade Winzer de första gasbolagen i London år 1813 och i Paris år 1815.

Frederick Albert Winzer (Winsor) 1763 - 1830.

Olika gatulampor på gas under 1800-talet. Bild från tysk katalog



London

Redan år 1808 hade gasen börjat göra inträde på Londons gator och redan det året så lystes flera gator och byggnader upp av gasen. Redan år 1819 fanns den över 51 000 gaslågor i London. I staden fanns det år 1822 fyra stora gasbolag vars sex gasverk årligen tillverkade omkring 40 miljoner kubikmeter gas. Man hade utvecklat ett rörnät på över 400 kilometers längd och detta ledde gasen till de 7 268 gatulågorna och 61 203 privata lågorna som fanns i staden.

Gasbelysning i Europa

Även om gasbelysningen spred sig så kämpade Winzer med ekonomiska svårigheter i London. Det ena gasbolaget efter det andra gick i konkurs och det var tack vare Clegg som det sista bolaget Chartered Gas Company överlevde. Det gick ännu sämre för Winzer i Paris där han förlorade både gasbolaget och all sin egendom. I Tyskland försökte man inte införa gasbelysning förrän år 1811, då Lampadius ordnade provbelysning under fyra veckor på en gata i Freiberg. Sedan införde han också gasbeslyning år 1816 vid ett glasbruk. I Berlin införde man gasbeslyning år 1827 och i Wien inte förrän år 1840, även om teknologen professor Prechtl redan långt tidigare försökt införa det.

Gasbrännare för belysning hos Lysande Sekler.




Reklam för gasbelysning och gaslampor.

Gasbelysning i Stockholm

I Stockholm försökte man redan 1801 att använda Le Bons termolampa på flera ställen, vilket var ett litet gasverk som tillverkade lysgas av träavfall. Dock så spred gasen vid förbränningen en obehanglig lukt och gav en klen låga så gasbelysningen blev inte populär. De misslyckade försöken gjorde att gasbelysning under lång tid bemöttes med misstro i Sverige. Redan år 1824 väckte man i Stockholm frågan om att införa belysning med gas från stenkol då ett engelskt bolag kom med anbud, men det blev aldrig antaget och hela frågan verkade falla i glömska. Det var inte förrän Göteborg fick sitt första gasverk år 1846 och Norrköping fick ett år 1851 som Stockholm bröjade diskutera saken igen. Det dröjde tills år 1853 innan de första gaslyktorna tändes på Norrbro i Stockholm.

Glödljusbelysningens princip

Utvecklingen på belysningsområdet gick snabbt på slutet av 1800-talet. Den enklaste formen av belysning är ju ett stycke trä som brinner. Dock skiljer det sig inte så mycket pricipiellt från de mer fullkomliga belysningsmetoder som utvecklades. Även ett brinnande trästycke utvecklar kolhaltiga gaser som förbinner och samtidigt ger ljus och värme så att träbiten kan fortsätta sönderdelas och avge brännbar gas. Precis densamma process som sker i ett ljus eller i en fotogenlampa, fast där har veden bytt plats mot ljusmaterial eller fotogen. 

När det gäller gasbelysning så är det ännu enklare eftersom gasen redan är färdigbildad.

Hur som helst så uppkommer ljus vid förbränning av gaser som innehåller ett visst överskott av kol som avskiljer sig i lågan och börjar glöda genom hettan i förbränningsprocessen. När man betänker detta så inser man att en svag eller icke-lysande låga kan börja lysa genom att man inför något föremål i den, som inte själv kan brinna upp men som kan fås att glöda genom hettan i den svaga lågan. Det är på denna princip som glödljusbelysningen vilar.

En brännare med glödnät ovanför lågan. Bild ur tysk katalog.

Gasglödlampa äldre modell i bleckplåt och mässing med sken hos Lysande Sekler.

Drummonds Kalkljus

Det mest kända namnet inom glödljusbelysningens uppfinnare är Auer von Welsbach

Hans typ av ljus användes både inomhus och som gatubelysning och har haft åtskilliga föregångare.

 Den allra äldsta av dessa är det Drummondska Kalkljuset som år 1826 uppfanns av den engelska ingenjörsofficern Drummond

Här skapades ljus genom att upphetta ett kalkstycke till stark vit glödning genom den icke-lysande lågan från förbränningen av knallgas, vätgas eller lysgas. 

Det starka ljus som strömmade från lampan, särskilt då gasen strömmade ut under tryck, användes t.ex. i fyrar eller vid fotografiska arbeten samt på teatrar då man ville ha en stark ljuseffekt.

Clammonds glödljusbrännare

På 1870-talet så kom Clammond med en brännare som väckte stor uppmärksamhet men som blev platt fall. Han hade upphettat förbränningsluften ordentligt innan den blandades med lysgasen och skapade då en extra het låga som fick en korg av magnesiumtrådar att börja glöda. En del av gasen förbrukades genom att hetta upp luften men trots detta så var lampan ekonomisk att elda med. Det stora problemet var glödnätet som endast räckte i 12-15 timmar innan det slutande fungera. Även lampan i sig blev snabbt utsliten pga hettan och dess påverkan på de många smala men extremt upphettade kanalerna.




Annons i Göteborgs Aftonblad år 1895.

Man kan riktigt föreställa sig hur mycket magesiumkammen lyste i över 100 timmar.

Vattengas

Ett glödljus som vann stort intresse var den svenska ingenjören Fahnehjelms vattengasljus. Denna billiga gas erhöll man genom att helt enkelt låta vattenånga passera över glödande kol. 

Vid förbränningen fick man en icke-lysande, het låga som kunde riktas mot en kam av magensium som började glöda och spreds ett vackert vitt ljus som lämpade sig synnerligen väl som belysning.

 Magnesiumkammarna klarade över 100 timmars bränning innan de var uttjänta.

Platinaljus

Man försökte också att använda platina eller platina-iridium som glödkropp. Redan år 1839 erhöll A. Cruikshank patent på denna belysningsmetod. Även Gillard skapade år 1850 ett platinaljus som bestod av ett platinanät som upphettades av en argandbrännare tills den började glöda och själva argandbrännaren matades med en slags vattengas. Under åren 1856-1865 så lystes den franska staden Narbonne upp av platinaljus, men detta konkurrerades senare ut av stenkolsgasen. Platinaljusen var dessutom både invecklade och dyra i drift, och därför slutade man snart att experimentera vidare på dessa idéer och tankar.

Auerbrännaren

Auer von Welsbach i Wien, Österrike, var väldigt upptagen med sällsynta jordarter såsom oxider från jordmetaller såsom yttrium, terbium, erbium, zirkon, didym, lantan och tor. Redan innan Auers forskning så kände man till att dessa jordarter, precis som kalk och magnesia, kunde stråla med ett starkt ljus om de glödde. Både kalk och magnesia förändras av stark hetta och tappar sin ljusutstrålning snabbt, medan de sällsynta jordarterna var bättre lämpade för belysning. Auer forskade länge och väl kring dessa och hade både tid, material och kunskap. Han fann t.ex. att en ren jordaret inte lyste lika väl som en blandning mellan två eller flera jordarter.

Hans Auerska brännare som kom år 1885 utgjordes av en bunsenbrännare och över denna placerades en glödkropp (en s.k. strumpa eller glödnät) som var tillverkad av en trikåliknande bomullsvävnad som genomfuktades med en blandning av jordartsnitrater för att sedan torkas och till sist glödgas i en gaslåga. Vid själva glödgningen så förstördes bomullen och kvar fanns bara ett sammanhängande skelett av samma form som den förra strumpan hade. Skelettet i sig bestod av jordarterna i saltblandningen och askan från bomullen. Detta skelett utstrålar i en het gaslåga ett starkt vitt ljus. Det var viktigt att använda just en bunsenbrännare som hade en icke-lysande gaslåga för att sätta skelettet i glödgning.

I sin enklaste form så utgörs en sådan brännare av ett brännarrör i vars ena ände det finns en öppning av tre sammanlöpande springor som sitter mot varann i 120 graders vinkel. Kring denna öppning sitter ett större rör som nedtill är försett med sidohål, genom vilka luften strömmar in och blandar sig med gasen som strömmar ut från den tregrenade springan. Detta ger en blåaktig, icke lysande men het låga. Snart moderniserade man bunsenbrännaren genom en sil av metallnät som satt vid brännarens mynning och hindrade lågan från att slå tillbaka. Mitt i silen satt en lågspridare i form av en platt kon som breddade lågan och då kunde man även upphetta större glödnät, men med samma gasförbrukning.

En Auerbrännare består av en enkel bunsenbrännare och ett glödnät samt ett avsmalnande lampglas.

Obs: I dagens moderna glödnät ingår inga radioaktiva ämnen såsom förr i tiden.

Ännu en ritning över en enkel glödnätsbrännare i Uppfinningarnas Bok 1898.


Blandad ljusstyrka

Det viktigaste för tillverkning av glödnät var att välja rätt metallsalter som skulle blandas med varann. Det är nämligen så att olika jordarter inte bara ger olika starkt ljus, utan också har olika färg när de lyser. T.ex. så fann man att jordarterna i sin rena oblandade form gav följande ljus: torjord lyste blåvitt med 31,6 normalljus ljusstyrka, lantanjord lyste vitt med 28,3 normalljus ljusstyrka, ytterjord lyste gult med 23 normalljus ljusstyrka, zirkonjord i vitt med 15,3 normalljus i ljusstyrka medan cerjord gav ett rött ljus som lyste med 5 normalljus i ljusstyrka. Utifrån dessa beräkningar så var torjorden av det högsta värdet för att skapa ett ljuskraftigt glödnät och den gör samtidigt nätet mycket mer hållbart. Den vackraste lågan fick man av 2/3 torjord och 1/3 ytterjord om man endast tog hänsyn till färgnyansen, men den största ljusstyrkan uppnåddes genom att blanda både tor-, zirkon- och lantanjord. Enligt Auers forskning så räckte 0,1 gram av den blandningen för skapa ett glödnät som sken med 40 normalljus i styrka under flera hundra timmar, vid en så pass snål förbrukning som endast 70 liter gas i timmen. 



Det fanns flera olika brännare på marknaden för gasglödljus i slutet av 1800-talet men alla var modifieringar av den enkla bunsenbrännaren.

 Glödnäten i sig var mycket bräckliga och fodrade stor varsamhet vid hanteringen. Ett glödnät vägde inte mer än ett halvt gram i sig självt, men gav ändå minst 500 timmars ljus om det inte skakades eller blev förstört innan dess. 

Den enda förändringen var att ljusstyrkan efter några hundra timmars brinntid förminskades från 50-60 normalljus till kanske 35-40 normalljus.


Ljusstyrkans kostnad

Den största utmaningen för gasglödljusen var användningen utomhus, t.ex. i gatubelysning och det berodde på glödnätens bräcklighet. När lyktan öppnades så behövde näten skyddas från häftiga luftdrag och framförallt från snöyra.

Gasglödljuset gav inomhus en ljusstyrka på kanske 5 gånger mer ljus än en fotogenlampa med en argandbrännare. Det var därför populärt och omtyckt. Man beräknade att på 100 liter gas i timmen fick man en ljuseffekt på cirka 60 normalljus och då gaspriset låg på 16 öre per kubikmeter gas så kostade ett ljussken på 15 normalljus endast 0,4 öre med gasglödljus, medan det med en fotogenlampa kostade 2,4 öre och en elektrisk glödlampa kostade 2,8 öre för samma ljusstyrka och vid samma tidpunkt (1898).

Angående råvarukostnaderna för olika lysmaterial år 1898 så kan vi också presentera följande jämförelseberäkning för 100 normalljustimmar:

Stearinljus kostade 100 öre per kilogram: 92 öre


Elektrisk glödlampa per 100 watt: 18 öre


Lysgas med normalbrännare kostade 16 öre per kubik: 16 öre


Lysgas med glödstrumpa kostade 16 öre per kubik: 3,33 öre


Acetylengas vid karbidpris på 40 öre per kilogram: 6,67 öre


Fotogen med en 14''' brännare för 14 öre per liter: 6,66 öre


Glödnätsfotogenlampa. Bild ur äldre katalog.

1860-talet

Med den nya tidens lysoljor som genom vanlig kapillärkraft sugs upp hela vägen till brännarens topp av sig själva så konstrueras snart nya effektiva lampor och brännare med oljehus i lampfoten. I början använde man oftast äldre delar från oljelamporna och moderatörlamporna och byggde om dem till nya tidens ljuseffektiva lampor, vilket framgår av tidens annonser hos bleckslagare och handlare. Nu försvinner de gamla oljelamporna och moderatörlamporna snabbt från marknaden. Man tror att de första moderna fotogenlamporna importerades till Sverige från bl.a. Tyskland, USA och England och vi hittar dem nu i bouppteckningar och omnämnda i brev från tiden, t.ex. skrev Fredrika Bremer i ett brev daterat 1864: ”Aftonstunden är mig ofta dagens behagligaste stund, då jag vid den klara fotogenlampans ljus arbetar, läser eller språkar.

"Äldre lampor förändras till Fotogénlampor" skriver Johan Fredrik Nylander, Bleckslagare år 1869.

Här ser vi en annons från 1862 för amerikanska fotogenlampor och den omåttligt populära amerikanska fotogenen.

"Överdelar och oljehus att anbringa å gamla oljelampor för ändring till Fotogenlampor, från 3 riksdaler till högre priser" skriver Carl Nordin år 1862.

"Gamla oljelampor förändras jämväl till fotogenlampor" skriver Bleckslagare Johansson år 1862 i Falun.



Bild ur Böhlmarks katalog med bordsfotogenlampor från år 1876.

1870-talet

Nu har fotogenlampornas popularitet vuxit under det sista decenniet och fotogenen sjunker i pris när tillgången växer och fotogenlamporna blir fler och vackrare för varje år. Stora svenska fabriker börjar tillverka sina egna lampor, bl.a. Arvid Böhlmark i Stockholm som startade sin lampfabrik år 1872. Decenniet kännetecknas dels av de enkla handlamporna i bleck- eller zinkplåt med fribrännare (som inte har lampglas) samt gasoljelamporna i bleckplåt med sina smala vekrör och små hattlock som ibland hade "sken" som var ett annat ord för reflektor när man önskade rikta ljuset åt ett visst håll. Bland de vackra bordslamporna så hittar vi metallfötter med gipsade glasoljehus samt brännare med kupor och skärmar. Skärmarna var ofta koniska till formen istället för den halvrundade variant som kommer på 1880-talet, samt med en vackert vikt kant överst. Kuporna(klot eller tulpan) hade vackra frostade mönster. Fötterna fanns i stor variation i gjutjärn och tenngjutgods samt även i mässing ibland. Ofta hittar vi figurinfötter från denna tid såsom bonden som bär upp lampan på sin axel eller hans hustru som bär den på sitt huvud. 

Det fanns några olika typer av taklampor: den enklaste kallades för skomakarlampa eller torparlampa. De hade en ram som var tillverkad i billig järntråd och med tryckt plåtskärm med ett enkelt hängoljehus i glas eller metall och återfanns i de flesta hem, verkstäder och butiker.Sen fanns det större taklampor med två eller fler armar av gjutjärn som höll i oljehus och kupor/skärmar. Slutligen fanns det såklart de dyraste och mest elganta salongslamporna för de fina salongerna. De hade ofta vita oljehus och prismor på sina ljusarmar.

Bild ur Kulturens årsbok 1983, s. 27: Skomakarlampa i skomakeri. Foto: Mogens Didrichsen.

Fotogenlampor från Oscar Otto Meyers Lampfabrik i Göteborg år 1886-1887.

1880-talet

Nu kommer de nya tyska bordslamporna i form av urnor eller vaser, med lock och insatsoljehus. Fötterna är gjutna i zink och prydda med reliefornering. Korgoljehus är populära både på bords- och taklampor i sina genombrutna gjutjärnskorgar. Under detta årtionde så utvecklas de vasformiga bordslamprna mot en fylligare form, delvis av barock karaktär. Nu kommer också bordslampor med kantiga fötter och ornamenterade motiv med inspiration av nordisk mytologi eller romerska bronslampor. Under samma tid kommer också majolikan på både bords-, vägg- och taklampor. Nu kommer också centraldragsbrännare på fotogenlamporna med lyftspakar och släckaresnören. 

1890-talet

Nu kommer de första taklamporna i förgylld mässing. Även om man fortfarande gör flera nya modeller i både gjutjärn och majolika så är det mässingslamporna som börjar synas mer och mer på marknaden. Vid sekelskiftet år 1900 var det nästan enbart mässingslampor som tillverkades och dess popularitet höll sig kvar fram tills första världskriget, då metallbrist uppstod och fler lampor i hamrat järn såg dagens ljus istället. 

I slutet av 1890-talet började man använda mässing även på bordslamporna. De första var dyrare varianter för 10-15 kronor och uppåt styck men snart började man pressa eller trycka mässingsplåten och kunde erbjuda billiga lampor istället. I slutet av 1890-talet så ser vi de populära pelarformade lampfötterna med material som marmor eller alabaster och med beslag av galvaniserad zink. Dekorerade tulpankupor är också moderna under denna tid. De målades eller trycktes i en eller flera färger samt i guld. Även skärmarna målades och dekorerades och ofta med machande oljehus i samma mönster och färg.

Avsnitt ur Arvid Böhlmarks lampfabriks fotogenlampor tillverkade år 1898.

Exempel på nyare tidens renare former och blankare fotogenlampor år 1896.

Eftersom mässingen slår igenom som material för lampor nu under 1890-talet så ändras också stilen på lamporna. Från att tidigare ha varit gjuten metall som översvämmades av rik reliefdekorering av alla ytor så skedde nu snabbt en förenkling. Tidigare hade man lekt fritt med ornamentiken och rokoko-slingor som lekte på buckliga armar och kedjor med rankor. Nu blev ytan istället blank och slät och speglande. Stramare former tog vid. Nu kommer också en del textilinslag på lamporna: silkesfransar under skärmarna eller vackra sidenskärmar. Precis i slutet av detta årtionde vid förra sekelskiftet år 1900 så inträder den stil vi kallar Jugend, eller Art Nouveau, i Sverige och kommer att dominera både arkitektur och konsthantverk under de kommande åren. Främst är det en linjestil och dess främsta motiv är växter i form av vattenflora, långstjälkade tulpaner m.m. med sina mjukt böljande linjer, ofta i assymetri. Mässingsplåten var väldigt bra och passande för denna nya stilera som inleddes år 1900.

Åren 1900-1910

Nu kommer kragskärmar där skärmarna avslutas med en krona/krage i mässing istället för i glas. Textilskärmar med synkad sidan blir populärt.

Många lamparmar och lampfötter präglas av jugendstilens karaktäristiska linjespel. Från år 1905 så börjas lampornas former stramas åt och bli rakare och kantigare och de mjuka linjerna börjas försvinna.

Taklamporna blir tyngre i sin formgivning och börjar även i slutet av denna period att tillverkas i hamrat järn och koppar.

Detta gäller även bordslamporna med sina raka enkla former och ganska släta fötter med glasoljehus eller metalloljehus och ibland även kantiga former.

Fotogenlampa i jugendstil med mässingsfot och mjuka linjer och bladformer från år 1904.

Takfotogenlampa Karlskrona Lampfabrik. Satt i 1:a klassvagnar på SJ:s tåg. Finns hos Lysande Sekler.

Reklam för Arvid Böhlmarks Lampfabrik i Stockholmstidningen år 1907.

Åren 1910-1920

Fortfarande sker en stor tillverkning av fotogenlampor, men under samma tid sprids den elektriska belysningen snabbt genom landet och tränger ut fotogenlamporna från de flesta hem och städer. Många vackra lampor hamnade på soptippen. De stora lamptillverkarna tog vara på fotogenlampsfötterna och började bygga elektriska lampor av dem. Man ser en hel del gamla elektriska lamphållare med en halvsfärisk mässingsrundel med 14''' gänga i botten för att fästa direkt mot det gamla oljehuset. Så byggde man nu om den gamla tidens lampor till den nya tidens belysning, precis som man 50 år tidigare hade byggt om den gamla tidens oljelampor till nya tidens fotogenlampor. 

Nu pågår också första världskriget mellan 1914-1918 och lamptillverkningen står i stort sett still. 

Elektriska tidiga lampdetaljer och skomakarskärmar förpackade i träull.

Gammal fotogenlampskatalog från 1935-1936 av Bröderna Ivarsson i Osby.

Efter 1920-talet

Det var nog många som trodde, även bland lamptillverkarna, att fotogenlampornas tid var över när elen hade tagit över landet med storm. Men tillverkningen återupptogs faktiskt efter första världskriget och behovet av belysning i sommarstugorna och inom båt- och campinglivet gjorde sig påminda, inte minst. Fortfarande på 1930-talet så släpptes nya modeller av fotogenlampor på den svenska marknaden. 

Anrika Karlskrona Lampfabrik har egen tillverkning av fotogenlampor i Sverige sedan 1884 och är den enda av den gamla tidens lampfabriker som fortfarande håller igång sin tillverkning, även om de också fick stänga ned den under krigsåren och hade ett uppehåll av just fotogenlampstillverkningen innan produktionen plockades upp igen. 

Svenska fotogenlampstillverkare idag

Arvid Böhlmark slutade med fotogenlampor under kriget och återupptog inte denna produktion. Även andra stora svenska fotogenlampförsäljare: Ferdinand Lundquist, C.M. Hammar, Oscar Otto Meyer, John Odell, Salomon & Williamson, J.C. Klingener, Olan m.fl. försvinner en efter en från marknaden. 

Karlskrona Lampfabrik tog lyckligtvis upp sin fotogenlampstillverkning och den fortsätter fram tills idag. Deras nya modeller är väldigt omtyckta och efterfrågade och även deras äldre klassiska fotogenlampor har en stor plats på marknaden.

En annan känd svensk fotogenlampstillverkare var Handelsaktiebolaget Texa som nuförtiden heter Texa Design AB, men tyvärr inte längre saluför fotogenlampor, någon som de upphört med nyligen på 2020-talet.  Se bild till höger från deras lampkatalog från år 1965. Många har deras lampglas med stämpel "Sävedalen" överst på sina fotogenlampor.
Flera nya fotogenlampstillverkare har på senare år blivit kända i landet också. T.ex. Klong som gör moderna fotogenlampor i ny stil men med klassiska mått. Även Lysande Sekler i Simris har egna modeller som tillverkas i deras lampverkstad efter klassiska mått och priciper.

På senare tid har Strömshagas lampor också spridit sig på den svenska marknaden. Dessa är dock av en enklare flatbrännarmodell och måtten stämmer inte överens med 1800-talets klassiska linjemåttssystem.







Bild ur lampkatalog av Handelsaktiebolaget Texa i Sävedalen, år 1965.
Lanterna Magica hos Lysande Sekler - filmprojektor från sent 1800-tal med fotogenlampa inuti.



Källhänvisning 1 för denna historiksidan:
Uppfinningarnas bok I, tryckt vid Kungliga Boktryckeriet i Stockholm år 1898, vilket var en ny och fullständigt omarbetad upplaga under medverkan av fackmän, utgiven av A. Berglund. 



Källhänvisning 2:

En del av informationen och bilderna kommer från Böhlmarks jubileumsbok 1872 - 1937 av Erik Andrén, tryckt i Stockholm år 1937.

Kulturen en årsbok 1948.

Kulturen 1983 "Ljus och Lykta".

Källhänvisning 3: 

En del av informationen i texterna ovan kommer från Kulturens årsböcker 1948 och 1983 och de bilder som här på sidan återges ur dessa böcker sker med tillstånd av Kulturen i Lund.


Källhänvisning 4:

Slutligen kommer en minder del av informationen och några av bilderna från olika sidor på Internet, såsom Wikipedia och många av bilderna är även våra egna på lampor m.m. ur samlingarna som finns hos Lysande Sekler.

Slutord

Sedan tidigt 1800-tal hade försöken med det elektriska ljuset pågått och vid det förra sekelskiftet spred sig de elektriska lampornas popularitet snabbt. Man kan säga att fotogenlampornas klassiska storhetstid var mellan 1870-1920, för efter det fanns det inte många hus kvar som belystes enbart av fotogenlampor i Sverige. Dock används de fortfarande frekvent i stugor, i campinglivet, på båtar och på andra ställen där man inte alltid har självklar tillgång till el. Fotogenlampor är också väldigt populära både inomhus som mysfaktor och i växthus, uterum och på terasser och balkonger. Många restauranger har också fotogenlampor istället för stearinljus på borden. Det ger ett vackrare och starkare ljus med en skyddad låga bakom glas. Det är fantastiskt att flera av dagens fotogenlampstillverkare fortfarande följer 1800-talets måttenheter och principer vid sin tillverkning och därför passar nya reservdelar även gamla lampor och tvärtom. 




Få lampor är så vackra som de från förra sekelskiftet, vare sig de drivs av fotogen eller el.